معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

امام صادق‌ صلوات‌الله‌علیه فرمودند: لَوْ عَلِمَ‏ النَّاسُ‏ مَا فِی‏ الْعِلْمِ‏ لَطَلَبُوهُ وَلَوْ بِسَفْکِ الْمُهَجِ وَخَوْضِ اللُّجَج؛اگر مردم می‌دانستند علم چقدر ارزش دارد،‌ به‌دنبال آن می‌رفتند، ولو مستلزم ریختن خون‌ها و فرو رفتن در دریاها باشد.
این روایت به این‌ معناست که اگر مردم ارزش علم را می‌دانستند، حتی اگر احتمال می‌دادند که در راه کسب علم خونشان ریخته شود یا زحمت‌هایی هم‌چون فرو رفتن در دریاها را متحمل شوند، باز هم به دنبال کسب علم می‌رفتند؛ آن‌قدر علم ارزش دارد که این ریسک‌ها را می‌طلبد.
منبع:
بحارالانوار، ج1، ص177.

  • ۱
  • ۰

در ادامه مطلب قبلی در این پست به بررسی مقام و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها از دیدگاه رسول خدا در صحیح بخاری میپردازیم. در این کتاب روایات متعددی در این مورد نقل شده است از جمله در صحیح بخاری جلد6 صفحه 142کتاب استئذان نقل کرده است که رسول خدا خطاب به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند « یَا فَاطِمَةُ أَلاَ تَرضِینِ أَن تَکُونِى سَیِّدَةُ نِسَاءِ المُؤمِنِینَ أَو سَیِّدَةُ نِسَاءِ هَذِهِ الأُمَّة » وقتیکه پیامبر ناراحتی حضرت زهرا سلام الله علیها را میبیند که برای پیامبر ناراحت است و از فراغ آن حضرت گریه و ناله میکند رسول خدا به ایشان میگوید ای فاطمه آیا راضی نیستی که تو سیده نساء مؤمنین و یا سیده نساء این امت باشی .

یعنی برترین زن این مؤمنان و برترین زن این امت ، یعنی در امت اسلامی کسی برتر از حضرت زهرا سلام الله علیها نخواهد بود و این روایت ثابت میکند که برترین زن در میان تمام مسلمانها حضرت زهراست و در روایت بعدی که در صحیح بخاری باب مناقب المهاجرین وفضلهم،ص219 صراحتاً رسول خدا میفرمایند « فَاطِمَةُ سَیِّدَةَ نِسَاءِ أَهْلِ الْجَنَّةِ » حضرت زهرا برترین بانوی اهل بهشت است .

و این ثابت میکند که حضرت زهرا بر تمام زنهای عالم و بر تمام بشریت برتری دارد و برتری در بهشت به برتری انسان در این دنیا و مقام و منزلتی که نزد خداوند دارد بستگی دارد .

حتی از زبان خود عایشه نقل کردند که حاکم نیشابوری با سند صحیح نقل کرده و طبرانی با سند صحیح نقل کرده است که عایشه میگفت « أَنَّهَا کَانَتْ إِذَا ذُکِرَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله و سلم قَالَتْ مَا رَأَیْتُ أَحَداً کَانَ أَصْدَقَ لَهْجَةً مِنْهَا إِلَّا أَنْ یَکُونَ الَّذِی وَلَدَهَا » میگوید وقتی یادی از حضرت زهرا میشد عایشه میگفت من کسی را راستگوتر از حضرت زهرا ندیدم جز پدرش .

بعد میگوید « هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ عَلَی شَرطِ مُسلِم وَ لَم یُخَرِّجَاه » این سندش صحیح است و طبق مبانی که مسلم قبول دارد ولی او نقل نکرده است و بخاری هم نقل نکرده است .

المستدرک علی الصحیحن ـ جلد 3 ـ صفحه160

طبرانی نقل میکند که صالح شامی میگوید « وَ رَوَت طَبَرَانِی بِرِجَالٍ صَحِیح عَن عَائِشَه مَا رَأَیتُ أَفضَلَ مِن فَاطِمَۀ غَیرَ أَبِیهَا » من برتر از فاطمه کسی را ندیدم جز پدرش ، یعنی بعد از پدرش برترین فرد در این عالم است . سبل الهدی و الرشاد ـ جلد 11 ـ صفحه 46

این یک دسته از روایات بود که ثابت میکند که حضرت زهرا سلام الله علیها برترین بانوی بشری است.

انشاء الله در پست بعدی به دسته دوم از روایات که ثابت میکند که خشم حضرت زهرا سلام الله علیها خشم رسول خدا و خشم رسول خدا خشم خداوند است، میپردازیم.

منابع:

1- http://www.velayattv.com

2- صحیح بخاری جلد6 .

3- المستدرک علی الصحیحن ـ جلد 3

4- سبل الهدی و الرشاد ـ جلد 11

  • ۹۴/۱۲/۱۱
  • seyed95 حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی