معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

امام صادق‌ صلوات‌الله‌علیه فرمودند: لَوْ عَلِمَ‏ النَّاسُ‏ مَا فِی‏ الْعِلْمِ‏ لَطَلَبُوهُ وَلَوْ بِسَفْکِ الْمُهَجِ وَخَوْضِ اللُّجَج؛اگر مردم می‌دانستند علم چقدر ارزش دارد،‌ به‌دنبال آن می‌رفتند، ولو مستلزم ریختن خون‌ها و فرو رفتن در دریاها باشد.
این روایت به این‌ معناست که اگر مردم ارزش علم را می‌دانستند، حتی اگر احتمال می‌دادند که در راه کسب علم خونشان ریخته شود یا زحمت‌هایی هم‌چون فرو رفتن در دریاها را متحمل شوند، باز هم به دنبال کسب علم می‌رفتند؛ آن‌قدر علم ارزش دارد که این ریسک‌ها را می‌طلبد.
منبع:
بحارالانوار، ج1، ص177.

  • ۰
  • ۰

خشم فاطمه

امروز دسته دوم روایات-که ثابت میکند خشم حضرت زهرا (سلام الله علیها) خشم خداوند است و یا خشم رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) است-  را بررسی میکنیم. که این روایت هم با سند صحیحی در منابع اهل سنت نقل شده است از جمله این حدیث: « عَن علی رضی الله عنه قال قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم لفاطمة رضی الله عنها إِنَّ اللَّهَ یَغْضَبُ لِغَضَبِکِ وَ یَرْضَى لِرِضَاکِ »(1) رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) خطاب به فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند خداوند بخاطر خشم تو خشمناک میشود و با رضایت تو راضی میشود .

یعنی فاطمه زهرا سلام الله علیها از هر چیزی که راضی باشد خداوند هم راضی است و از هر چیزی که فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ناراحت باشد خداوند هم از آن چیز ناراحت است .

و بعد هم حاکم نیشابوری میگوید « هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحٌ الإِسنَادِ وَ لَم یُخَرِّجَاه » سند این روایت صحیح است ولی بخاری و مسلم نقل نکردند.(2)

هیثمی هم میگوید « رَوَاهُ طَبَرَانِی وَ إِسنَادُهُ حَسَن » طبرانی این روایت را نقل کرده و سندش حسن است.(3) 

روایت بعدی در صحیح بخاری است که از رسول خدا نقل میکند که « فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی فَمَنْ أَغْضَبَهَا أَغْضَبَنِی »(4)  فاطمه (سلام الله علیها) پاره تن من است و هر کس او را بخشم بیاورد من را ناراحت کرده است ، یعنی ناراحتی فاطمه (سلام الله علیها) ناراحتی رسول خداست و قطعاً ناراحتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) هم ناراحتی خود خداوند است .

روایت دیگری هم مسلم نقل میکند « إِنَّمَا فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّی یُؤْذِینِی مَا آذَاهَا » فاطمه (سلام الله علیها) پاره تن من است هرکس او را اذیت کند من را اذیت کرده است.(5)

در سوره احزاب خداوند میفرماید: إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِینًا ﴿۵۷﴾

بی‏گمان کسانى که خدا و پیامبر او را آزار می‏رسانند خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و برایشان عذابى خفت‏ آور آماده ساخته است.

حال خودتان قضاوت کنید خداوند با کسانی که به خانه فاطمه (سلام الله علیها) هجوم آوردند و به حضرت صدمه زدند و فرزندش را سقط کردند خداوند چه معامله ای با آنها و پیروان آنها خواهد کرد.

...................................................

منابع:

1- طبرانی در المعجم الکبیر جلد 1 صفحه 108

2- المستدرک علی الصحیحن ـ جلد 3 ـ صفحه154

3- مجمع الزوائد ـ جلد 9 ـ صفحه 203

4- صحیح بخاری باب مناقب المهاجرین،ص219

5- صحیح المسلم ـ کتاب فضائل الصحابۀ ـ باب فضائل فاطمه بنت النبی صلی الله علیه و آله و سلم،ج7،ص141

  • ۹۴/۱۲/۱۳
  • seyed95 حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی