معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

امام صادق‌ صلوات‌الله‌علیه فرمودند: لَوْ عَلِمَ‏ النَّاسُ‏ مَا فِی‏ الْعِلْمِ‏ لَطَلَبُوهُ وَلَوْ بِسَفْکِ الْمُهَجِ وَخَوْضِ اللُّجَج؛اگر مردم می‌دانستند علم چقدر ارزش دارد،‌ به‌دنبال آن می‌رفتند، ولو مستلزم ریختن خون‌ها و فرو رفتن در دریاها باشد.
این روایت به این‌ معناست که اگر مردم ارزش علم را می‌دانستند، حتی اگر احتمال می‌دادند که در راه کسب علم خونشان ریخته شود یا زحمت‌هایی هم‌چون فرو رفتن در دریاها را متحمل شوند، باز هم به دنبال کسب علم می‌رفتند؛ آن‌قدر علم ارزش دارد که این ریسک‌ها را می‌طلبد.
منبع:
بحارالانوار، ج1، ص177.

  • ۰
  • ۰

زهرا س

آیا حضرت زهرا(سلام الله علیها) خلافت ابوبکر و عمر را قبول داشتند و خود را پیرو اینان میدانستند؟ یا نه از ایشان ناراضی بودند و آنها را لعن و نفرین میکردند؟! 

امروز به بررسی دسته سوم از روایات میپردازیم که نشان میدهد حضرت زهرا(سلام الله علیها) از ابوبکر و عمر ناراضی و ناراحت بودند و حتی ایشان را لعن و نفرین میکردند!

بخاری در صحیح خودش روایتی را نقل میکند که حضرت فاطمه(سلام الله علیها)تا آخرین لحظه عمر خود از ابوبکر ناراضی و رویگردان بود: « أَنَّ فَاطِمَةُ بِنتُ رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم غَضِبَت عَلَى أَبِى بَکر فَهَجِرَتهُ قَال فَلَم تَزَل مُهَاجِرَتُهُ حَتَّى تُوُفِّیَت »(1) فاطمه دختر رسول خدا از ابوبکر ناراحت شد و از او روی گردان شد و این ناراحتی ادامه داشت تا حضرت زهرا(سلام الله علیها) از دنیا رفت ، یعنی تا آخرین لحظه عمرش با ابوبکر قهر بوده و با او حرف نزده است .

و در کتاب المقاضی باب غزوۀ خیبر هم نقل میکند که « وَجَدَت فَاطِمَةُ عَلَى أَبِى بَکرٍ فِی ذَلِکَ فَهَجَرَتهُ فَلَم تُکَلِّمُهُ حَتَّى تُوُفِّیَ » حضرت زهرا(سلام الله علیها) از دست ابوبکر ناراحت شد با او حرف نزد تا از دنیا رفت .

روایت سوم را بخاری نقل میکند که « فَهَجِرَتهُ فاطمة فَلَم تُکَلِّمُهُ حَتَّى مَاتَت »(2) فاطمه از ابوبکر ناراحت شد و با او سخن نگفت تا از دنیا رفت.

در روایت ابن قطبیه مفصل آمده که آنها وقتی به عیادت حضرت زهرا(سلام الله علیها) آمدند ایشان اجازه ورود نداد و آن دو نفر مجبور شدند که به حضرت علی علیه السلام متوسل شوند و حضرت امیرالمؤمنین پیش فاطمه آمد و درخواست کرد که اجازه دهد و حضرت زهرا(سلام الله علیها) اجازه نداد ولی فرمودند « الْبَیْتُ بَیْتُکَ » خانه خانه خودت است و اختیار دست خودت است و امیرالمؤمنین اجازه دادند و وقتیکه وارد خانه شدند و با حضرت زهرا(سلام الله علیها) سخن گفتند حضرت زهرا(سلام الله علیها) قسم داد آنها را که « فقالت : نَشَدتُکُمَا اللّهُ أَلَم تَسمَعَا رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم یَقُولُ : رَضَا فَاطِمَةُ مِن رِضَاى وَ سَخَطِ فَاطِمَةُ مِن سَخَطِى ، فَمَن أَحَبَّ فَاطِمَة إِبنَتِى فَقَد أَحَبَّنِى وَ مَن أَرضَى فَاطِمَةُ فَقَد أَرضَانِى وَ مَن أَسخَطَ فَاطِمَةُ فَقَد أَسخَطَنِى ؟ قَالاَ : نَعَم سَمِعنَاهَا مِن رسول اللّه صلى اللّه علیه و آله و سلم قَالَت : فَإِنِّى أُشهِدُ اللّه وَ مَلاَئِکَتُهُ أَنَّکُمُا أَسخَطتُمَانِى وَ مَا أَرضَیتُمَانِى وَ لَئِن لَقِیتُ النبى صلى اللّه علیه و آله و سلم لَأَشکُوَنَّکُمَا إِلَیهِ ... وَ اللّه لَأَدعُوَنَّ اللّهَ عَلَیکَ فِى کُلِّ صَلاَةٍ أُصَلِّیهَا »

آیا از رسول خدا نشنیده اید که فرمودند رضای فاطمه رضای من است و سخط فاطمه سخط من است و هر کسیکه فاطمه را دوست داشته باشد من را دوست داشته و هر کسی که فاطمه را راضی کند من را راضی کرده است ؟ ابوبکر و عمر گفتند بله ما از رسول خدا این روایت را شنیدیم بعد فاطمه زهرا(سلام الله علیها) به این دو فرمودند من خدا و فرشتگان الهی را شاهد میگیرم که شما من را آزار دادید و من را به خشم آوردید و شما من را راضی نکردید وقتیکه به ملاقات پدرم بروم نسبت به شما شکایت خواهم کرد ... بخدا قسم من بعد هر نماز شما را نفرین میکنم.(3)

نتیجه این سه دسته روایت این است که ابوبکر حضرت زهرا(سلام الله علیها) را خشمگین کرده و اذیت کرده و هر کس که حضرت زهرا(سلام الله علیها) را اذیت کند رسول خدا را اذیت کرده و در حقیقت خداوند متعال را خشمگین کرده است. و طبق آیه 57 سوره احزاب: بی‏گمان کسانى که خدا و پیامبر او را آزار میرسانند خدا آنان را در دنیا و آخرت لعنت کرده و برایشان عذابى خفت ‏آور آماده ساخته است.

.................................................

منابع:

قرآن کریم

1- صحیح بخاری، کتاب الابواب خمس باب فرض الخمس

2- صحیح بخاری ـ کتاب المغازی-باب غزوة خیبر،ص82

3- الامامة و السیاسة ـ جلد 1 ـ صفحه21- کیف کانت بیت علی رضی الله تعالی

  • ۹۴/۱۲/۱۴
  • seyed95 حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی