معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

امام صادق‌ صلوات‌الله‌علیه فرمودند: لَوْ عَلِمَ‏ النَّاسُ‏ مَا فِی‏ الْعِلْمِ‏ لَطَلَبُوهُ وَلَوْ بِسَفْکِ الْمُهَجِ وَخَوْضِ اللُّجَج؛اگر مردم می‌دانستند علم چقدر ارزش دارد،‌ به‌دنبال آن می‌رفتند، ولو مستلزم ریختن خون‌ها و فرو رفتن در دریاها باشد.
این روایت به این‌ معناست که اگر مردم ارزش علم را می‌دانستند، حتی اگر احتمال می‌دادند که در راه کسب علم خونشان ریخته شود یا زحمت‌هایی هم‌چون فرو رفتن در دریاها را متحمل شوند، باز هم به دنبال کسب علم می‌رفتند؛ آن‌قدر علم ارزش دارد که این ریسک‌ها را می‌طلبد.
منبع:
بحارالانوار، ج1، ص177.

  • ۰
  • ۰

انسان باید الگویی از انسان کامل داشته باشد تا در هر شرایطی بتواند به او اقتدا کند و رابط بین او وخداوند باشد. و این شخص جز امام معصوم نمیتواند باشد. در روایات بیان شده اگر کسی امام زمان خود را نشناسد تا با او بیعت کند به مرگ جاهلی مرده است و در روایات شیعه و سنی نقل شده است و ابتدا روایتی را از کتب شیعه میخوانم که شیخ کلینی با سند صحیح از حارث بن مغیره نقل میکند که از امام صادق سؤال کردم « قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم مَنْ مَاتَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً قَالَ نَعَمْ قُلْتُ جَاهِلِیَّةً جَهْلَاءَ أَوْ جَاهِلِیَّةً لَا یَعْرِفُ إِمَامَهُ قَالَ جَاهِلِیَّةَ کُفْرٍ وَ نِفَاقٍ وَ ضَلَالٍ » آیا رسول خدا این حرف را گفته است که هر کس امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است ؟ فرمودند بله فرموده است ، دوباره سؤال کردم که جاهلیت کامل یا جاهلیتی که امامش را نشناسد ؟ فرمود جاهلیت کفر و نفاق و گمراهی است.(1)

.

یعنی هر کس امام زمانش را نشناسد طبق این روایت کافر و گمراه و منافق مرده است .

تفتازانی که از علماء اهل سنت است از رسول خدا(صلی الله علیه و آله وسلم) نقل میکند « مَنْ مَاتَ وَ لَا یَعْرِفُ إِمَامَهُ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً » هر کس بمیرد و امامش را نشناسد به مرگ جاهلی مرده است.(2)

در صحیح مسلم آمده است که « وَ مَنْ مَاتَ وَ لَیْسَ فِی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً » هر کس بمیرد و در گردنش بیعتی نباشد به مرگ جاهلی مرده است.(3)

یا احمد بن حنبل و دیگر علماء اهل سنت نقل میکنند که « وَ مَنْ مَاتَ بِغَیْرِ إِمَامٍ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّۀ » یا بخاری نقل میکند « مَنْ خَرَجَ مِنْ طَاعَةِ السُّلْطَانِ شِبْراً مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً » هر کس یک وجب از سلطان دور شود مرگش مرگ جاهلی است(4)

هر کس از سلطان یک وجب فاصله دور شود و بمیرد به مرگ جاهلی مرده است ، در اینجا سؤالاتی پیش می آید که امام حضرت زهرا سلام الله علیها و آن سلطانی که اطاعت از او واجب است و دور شدن یک وجب از او حرام است چه کسی بوده است ؟ ابوبکر بوده که این روایات میگوید حضرت زهرا(سلام الله علیها) تا آخر عُمر با ابوبکر قهر بوده است و او را قبول نداشته است ، پس یا باید بگوئیم که نعوذبالله حضرت زهرا (سلام الله علیها)به مرگ جاهلی مرده است همان مرگی که امام صادق(علیه السلام) آن را کفر و نفاق و گمراهی میداند .

طرفداران خلفاء و پیروان سقیفه دو راه بیشتر ندارند یا باید بپذیرند که نعوذ بالله حضرت زهرا(سلام الله علیها) کافر از دنیا رفته است که این با روایاتشان سازگار نیست که سیده نساء اهل بهشت است و نمیشود کسی سیده نساء اهل بهشت باشد و کافر از دنیا برود و یا باید بپذیرند که حضرت زهرا(سلام الله علیها) با ابوبکر قهر بوده است و خلافت ابوبکر مشروعیت نداشته است و باطل بوده است و امامی که حضرت زهرا(سلام الله علیها) باید از او اطاعت میکرده و حتماً اطاعت کرده کسی غیر از ابوبکر و عمر بوده است و او کسی جز علی ابن ابیطالب امیرالمؤمنین علیه السلام نیست .

منبع:

1- کافی ـ جلد 1 ـ صفحه 377

2- شرح المقاصد ـ جلد 2 ـ صفحه 275

3- صحیح مسلم ـ جلد 6 ـ صفحه 22 ـ کتاب الإمارۀ ـ باب حکم من فرق امر المسلمین

4- صحیح بخاری ـ کتاب الفتن ـ باب القول النبی سترون بعد امور تنکرونها

  • ۹۴/۱۲/۱۴
  • seyed95 حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی