معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

امام صادق‌ صلوات‌الله‌علیه فرمودند: لَوْ عَلِمَ‏ النَّاسُ‏ مَا فِی‏ الْعِلْمِ‏ لَطَلَبُوهُ وَلَوْ بِسَفْکِ الْمُهَجِ وَخَوْضِ اللُّجَج؛اگر مردم می‌دانستند علم چقدر ارزش دارد،‌ به‌دنبال آن می‌رفتند، ولو مستلزم ریختن خون‌ها و فرو رفتن در دریاها باشد.
این روایت به این‌ معناست که اگر مردم ارزش علم را می‌دانستند، حتی اگر احتمال می‌دادند که در راه کسب علم خونشان ریخته شود یا زحمت‌هایی هم‌چون فرو رفتن در دریاها را متحمل شوند، باز هم به دنبال کسب علم می‌رفتند؛ آن‌قدر علم ارزش دارد که این ریسک‌ها را می‌طلبد.
منبع:
بحارالانوار، ج1، ص177.

  • ۱
  • ۰

اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) نه تنها خودشان صاحب کرامت بودند بلکه خادم منزل و حتی فرزند و نوه خادمشان هم در اثر همنشینی با اهل بیت(علیهما السلام) و اطاعت از خدا و رسول او صاحب مقام و کرامت در درگاه خداوند بودند. به عنوان نمونه داستان نوه فضه- خادم حضرت زهرا(سلام الله علیها) را از کتاب شریف بحارالانوار برایتان نقل میکنم.

مالک بن دینار رأیت فی مودع الحج امرأة ضعیفة على دابة نحیفة و الناس ینصحونها لتنکص‏......

مالک بن دینار گوید:

در موسم حج زن ضعیفى را دیدم که بر شترى نحیف سوار است، مردم او را نصیحت مى‏کردند که با آن شتر به صحرا نرود و باز گردد ولى او توجهى نکرد و همراه بقیه مردم به راه افتاد. هنگامى که مقدارى از راه را در بادیه طى کردیم شتر مذکور تحمل رفتن را از دست داده و ایستاد، آن زن شتر را سرزنش مى‏کرد و نهیب مى‏زد ولى فایده‏اى نداشت، پس سرش را به سوى آسمان بلند کرد و گفت: خدایا! نه مرا در خانه‏ام گذاشتى، و نه به خانه خودت رسانیدى، تو را به عزت و جلالت سوگند مى‏دهم که در کار من گشایشى دهى، و الله که اگر کسى غیر از تو این عمل را با من انجام داده بود شکایت او را به سوى تو مى‏آوردم.

مالک بن دینار گوید: در این حال ناگهان شخصى نزد او آمد که ناقه‏اى- شترى ماده به همراه داشت و به آن زن گفت: سوار شو! هنگامى که وى سوار شتر گردید آن حیوان با سرعت عجیبى حرکت کرد. زمانى که من مشغول طواف خانه خدا بودم، آن زن را دیدم که طواف مى‏کرد، پس او را سوگند دادم و خواستم که خود را معرفى کند، گفت: من «شهره» دختر «مسکه» دختر «فضه‏» خادم حضرت فاطمه زهرا علیها السلام- یعنى نوه فضه- هستم‏.(1)

هر ‌دم به ‌ضر‌یح بی ‌نشانت ای ماه

بسته ‌ست دخیل قلب من با هر آه

عمریست ‌تپش ‌ها ‌ی دلم می گوید:

«یا فاطمه ا‌شفعی لنا عنداللّه»(2)

________________________________________ 

منبع: 
 1-مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى - روحانى على آبادى، محمد، زندگانى حضرت زهرا علیها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) ترجمه روحانى، 1جلد، انتشارات مهام - تهران، چاپ: اول، 1379 ش. ص293

2- سروده ی یوسف رحیمی

  • ۹۴/۱۲/۲۱
  • seyed95 حیدری

نظرات (۱)

  • ❤منتـــظر المـهـدی❤
  • عالی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی