معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

امام صادق‌ صلوات‌الله‌علیه فرمودند: لَوْ عَلِمَ‏ النَّاسُ‏ مَا فِی‏ الْعِلْمِ‏ لَطَلَبُوهُ وَلَوْ بِسَفْکِ الْمُهَجِ وَخَوْضِ اللُّجَج؛اگر مردم می‌دانستند علم چقدر ارزش دارد،‌ به‌دنبال آن می‌رفتند، ولو مستلزم ریختن خون‌ها و فرو رفتن در دریاها باشد.
این روایت به این‌ معناست که اگر مردم ارزش علم را می‌دانستند، حتی اگر احتمال می‌دادند که در راه کسب علم خونشان ریخته شود یا زحمت‌هایی هم‌چون فرو رفتن در دریاها را متحمل شوند، باز هم به دنبال کسب علم می‌رفتند؛ آن‌قدر علم ارزش دارد که این ریسک‌ها را می‌طلبد.
منبع:
بحارالانوار، ج1، ص177.

  • ۰
  • ۰

سالار خانواده

زندگی زناشویی چگونه باید باشد آیا مردسالاری یا زن سالاری یا نه فرزند سالاری باید باشد؟ آیا باید مرد کار کند و بقیه بخورند یا هر کس به اندازه خود مسئولیتی دارد؟ ببینیم زندگی برترین بانوی دوعالم، شفیعه روز محشر، پاره تن پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله چگونه بوده است. در کتاب قصص الانبیاء آمده است:

در خانه على (ع) عشق و محبت عمیق موج می‏زد و على و فاطمه در عمل در کنار یک دیگر بار زندگى را بر دوش مى‏کشیدند، على آب و هیزم و آذوقه فراهم مى‏نمود و زهرا آرد تهیه کرده و نان مى‏پخت و خانه را رفت و روب مى‏نمود.

فاطمه زهرا (س) زندگى زاهدانه و غذاى ناگوار و لباس درشت بافت و خشن را تحمل مى‏نمود و فقط رضایت خدا و رضایت رسول خدا و همسر گرامى خود را در مد نظر داشت.

از امام على (ع) نقل شده است: فاطمه در خانه من بود، در حالى که از تمام کسان پیامبر (ص) در نزد او عزیزتر و محبوبتر بود، او آنقدر با مشک، آب آورده بود که سینه‏ اش مجروح شده بود و آنقدر به دست خود آسیاب کرده بود که دستانش خشن گشته بود و خانه را آنقدر رفته بود که لباسهایش خاک آلوده شده بود و آنقدر زیر دیگ را روشن کرده بود که جامه‏هایش چرکین و دود آلود شده بود و بسیار لاغر و نزار گشته بود.

به همین جهت به نزد رسول خدا (ص) رفت و خواستار کنیزى شد که در کارهاى منزل به وى کمک کند، آن حضرت فرمود: من به تو چیزى مى‏آموزم که بیش از کنیز به حال تو سودمند است، وقتى از نماز فارغ شدى، پیش از آنکه به چپ و راست خود بنگرى 34 بار الله اکبر بگو و 33 مرتبه الحمد لله بگو و 33 مرتبه هم بگو سبحان الله،

اگر چنین کنى، خداوند نیرو و نشاط در انجام کارها به تو عنایت مى‏کند.

بعد از مدتى که گشایشى در امور حاصل شد، پیامبر (ص) خدمتکارى به نام (فضه) را براى خدمت به نزد فاطمه (س) فرستاد، اما فاطمه (س) با فضه مانند سایر زنان عرب نسبت به خدمتکاران خود رفتار نکرد، بلکه او در کار خانه، روزها را میان خود و فضه تقسیم نمود.[1]



[1] - جزائرى، نعمت الله بن عبد الله - مشایخ، فاطمه، قصص الأنبیاء ( قصص قرآن - ترجمه قصص الأنبیاء جزائرى)، 1جلد، انتشارات فرحان - تهران، چاپ: اول، 1381 ش. ص719

  • ۹۵/۱۱/۲۷
  • seyed95 حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی