معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

معرفت یک دقیقه ای

گاهی دانستن یک مطلب کوتاه، سرنوشت انسانی را تغییر میدهد.

امام صادق‌ صلوات‌الله‌علیه فرمودند: لَوْ عَلِمَ‏ النَّاسُ‏ مَا فِی‏ الْعِلْمِ‏ لَطَلَبُوهُ وَلَوْ بِسَفْکِ الْمُهَجِ وَخَوْضِ اللُّجَج؛اگر مردم می‌دانستند علم چقدر ارزش دارد،‌ به‌دنبال آن می‌رفتند، ولو مستلزم ریختن خون‌ها و فرو رفتن در دریاها باشد.
این روایت به این‌ معناست که اگر مردم ارزش علم را می‌دانستند، حتی اگر احتمال می‌دادند که در راه کسب علم خونشان ریخته شود یا زحمت‌هایی هم‌چون فرو رفتن در دریاها را متحمل شوند، باز هم به دنبال کسب علم می‌رفتند؛ آن‌قدر علم ارزش دارد که این ریسک‌ها را می‌طلبد.
منبع:
بحارالانوار، ج1، ص177.

۱۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

صداقت فاطمی س

یکی از آفاتی که جامعه مسلمان ما را تهدید میکند دروغگویی به بهانه های مختلف است. کاسب به بهانه این که اگر دروغ نگوید جنسش فروش نمیرود، شوهر به زن یا زن به شوهر ، فرزند به پدر و مادر و ... در حالیکه روایات شدیدی در باب دروغ گفتن داریم که آن را بدتر از شراب معرفی میکنند و در سیره معصومین (ع) هم نگاه کنیم دوست و دشمن به راستگویی آنان اعتراف میکنند.

 عایشه دختر ابوبکر، بعد از وفات حضرت خدیجه نخستین زنى بود که به عقد پیامبر (ص) در آمد و به همین جهت اغلب نسبت به خدیجه (س) و دختر دلبند او فاطمه (س) رشک برده و حسادت مى‏ورزید.

با این حال عایشه مى‏گوید: من هیچ کس را راستگوتر از فاطمه ندیدم، مگر کسى که او را به وجود آورده است (یعنى رسول خدا (ص)).[1]

با این حال آیا میتوان دم از مسلمانی زد و زبانی آلوده به دروغ داشت!!



[1] - جزائرى، نعمت الله بن عبد الله - مشایخ، فاطمه، قصص الأنبیاء ( قصص قرآن - ترجمه قصص الأنبیاء جزائرى)، 1جلد، انتشارات فرحان - تهران، چاپ: اول، 1381 ش. ص 724

  • seyed95 حیدری
  • ۰
  • ۰

غذای بهشتی

چرا برام النگو نمیخری! چرا تلویزیون را عوض نمیکنی؟! برو ببین زن داداشت چه زندگی ای به هم زده اونوقت تو عرضه نداری دستی به سرو روی خونه ات بکشی، این هم شد زندگی!!

شاید از این قبیل دعواها در زندگی روزمره شما هم باشد. همه اینها هم ناشی از کم معرفتی ماها نسبت به سبک زندگی اسلامی و سیره معصومین ع است.بییایید نیم نگاهی به زندگانی نور چشم پیامبر (ص) داشته باشیم:

روزى امام على (ع) به خانه آمد و به فاطمه (س) فرمود: آیا چیزى دارى که براى طعام بیاورى؟ فاطمه (س) فرمود: به حق آن، خدایى که نام تو را بزرگ داشت، سه روز است که هیچ چیز در خانه نداریم.

على (ع) پرسید: پس چرا چیزى به من نگفتید؟

فاطمه (س) فرمود: رسول خدا (ص) مرا از درخواست از شما منع کرد و فرمود: (از پسر عمویت چیزى مخواه، اگر چیزى آورد که هیچ، و گر نه از او تقاضایى مکن)، آنگاه حضرت على (ع) براى طلب روزى از منزل بیرون رفت، از مردى یک دینار وام گرفت و به سوى منزل حرکت نمود، در راه با مقداد بن اسود بر خورد کرد و از وى پرسید: تو را چه شده که این وقت شب از منزل بیرون آمده‏اى؟ مقداد گفت: اى امیر المؤمنین، گرسنگى باعث خروج من شده است، امام على (ع) فرمود: من نیز به همین جهت بیرون آمده‏ام و یک دینار وام گرفته‏ام، اکنون تو را بر خود مقدم مى‏دارم و دینار را به مقداد داد و به سوى منزل روانه شد، در منزل مشاهده کرد رسول خدا (ص) در خانه است و فاطمه زهرا (س) به نماز اشتغال دارد، چون نماز زهرا (س) به پایان رسید، همراه خود طبقى سر پوشیده آورد و بعد از برداشتن سرپوش على (ع) ظرفى پر از گوشت و نان مشاهده نمود، با تعجب پرسید: فاطمه این غذا را از کجا آورده‏اى؟

فاطمه (س) پاسخ داد: این از جانب خداست، خداوند هر کس را که بخواهد بى‏حساب روزى مى‏دهد.

رسول خدا (ص) فرمود: سپاس خدایى را که تو را مانند مریم سرور زنان بنى اسرائیل قرار داده، آنگاه همگى از آن ظرف غذا خوردند و تا یکماه هیچ از آن غذا کاسته نشد، این طبق بهشتى هم اکنون در نزد قائم آل محمد (عج) است که او از آن غذا تناول مى‏کند.[1]



[1] - جزائرى، نعمت الله بن عبد الله - مشایخ، فاطمه، قصص الأنبیاء ( قصص قرآن - ترجمه قصص الأنبیاء جزائرى)، 1جلد، انتشارات فرحان - تهران، چاپ: اول، 1381 ش.ص 719

  • seyed95 حیدری
  • ۰
  • ۰

سالار خانواده

زندگی زناشویی چگونه باید باشد آیا مردسالاری یا زن سالاری یا نه فرزند سالاری باید باشد؟ آیا باید مرد کار کند و بقیه بخورند یا هر کس به اندازه خود مسئولیتی دارد؟ ببینیم زندگی برترین بانوی دوعالم، شفیعه روز محشر، پاره تن پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله چگونه بوده است. در کتاب قصص الانبیاء آمده است:

در خانه على (ع) عشق و محبت عمیق موج می‏زد و على و فاطمه در عمل در کنار یک دیگر بار زندگى را بر دوش مى‏کشیدند، على آب و هیزم و آذوقه فراهم مى‏نمود و زهرا آرد تهیه کرده و نان مى‏پخت و خانه را رفت و روب مى‏نمود.

فاطمه زهرا (س) زندگى زاهدانه و غذاى ناگوار و لباس درشت بافت و خشن را تحمل مى‏نمود و فقط رضایت خدا و رضایت رسول خدا و همسر گرامى خود را در مد نظر داشت.

از امام على (ع) نقل شده است: فاطمه در خانه من بود، در حالى که از تمام کسان پیامبر (ص) در نزد او عزیزتر و محبوبتر بود، او آنقدر با مشک، آب آورده بود که سینه‏ اش مجروح شده بود و آنقدر به دست خود آسیاب کرده بود که دستانش خشن گشته بود و خانه را آنقدر رفته بود که لباسهایش خاک آلوده شده بود و آنقدر زیر دیگ را روشن کرده بود که جامه‏هایش چرکین و دود آلود شده بود و بسیار لاغر و نزار گشته بود.

به همین جهت به نزد رسول خدا (ص) رفت و خواستار کنیزى شد که در کارهاى منزل به وى کمک کند، آن حضرت فرمود: من به تو چیزى مى‏آموزم که بیش از کنیز به حال تو سودمند است، وقتى از نماز فارغ شدى، پیش از آنکه به چپ و راست خود بنگرى 34 بار الله اکبر بگو و 33 مرتبه الحمد لله بگو و 33 مرتبه هم بگو سبحان الله،

اگر چنین کنى، خداوند نیرو و نشاط در انجام کارها به تو عنایت مى‏کند.

بعد از مدتى که گشایشى در امور حاصل شد، پیامبر (ص) خدمتکارى به نام (فضه) را براى خدمت به نزد فاطمه (س) فرستاد، اما فاطمه (س) با فضه مانند سایر زنان عرب نسبت به خدمتکاران خود رفتار نکرد، بلکه او در کار خانه، روزها را میان خود و فضه تقسیم نمود.[1]



[1] - جزائرى، نعمت الله بن عبد الله - مشایخ، فاطمه، قصص الأنبیاء ( قصص قرآن - ترجمه قصص الأنبیاء جزائرى)، 1جلد، انتشارات فرحان - تهران، چاپ: اول، 1381 ش. ص719

  • seyed95 حیدری
  • ۰
  • ۰

سعادت زنان

الگوی زنان مؤمن حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها چه دیدگاهی نسبت به زنان و اختلاط با نامحرمان دارند؟ آیا حضور فعال در صحنه اجتماع داشتن ولو اینکه لازم باشد در معرض دید نامحرم قرار گیرند برای زنان بهتر میدانند یا خیر؟ جدا از بحث ضرورت در حالت عادی چه چیزی برای زن بهتر و نیکوتر است؟

روزی پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله به فاطمه اطهر سلام الله علیها فرمود: چه چیزى براى زن خیر و نیکو است؟ زهراى اطهر گفت: زن مرد نامحرمى را نبیند و مرد نامحرمى هم او را نبیند، پیغمبر خدا آن بانو را بخود چسبانید و فرمود: ذریه‏ اى که بعضى از آنها از بعضى دیگرند و ...[1]

تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!

[1] - مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى - نجفى، محمد جواد، زندگانى حضرت زهرا علیها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) / ترجمه نجفى، 1جلد، اسلامیه - تهران، چاپ: اول، 1377 ش. ص104

  • seyed95 حیدری
  • ۰
  • ۰

دعای همسایه

تاحالا آیا خبری از همسایه هامون گرفتیم؟ اصلا به اسم و فامیل میشناسیمشون؟ ولی حضرت فاطمه سلام الله علیها نه تنها میشناختند بلکه براشون دعا هم میکردند.

صدوق در کتاب علل الشرائع از حضرت امام حسن مجتبى علیه السلام روایت میکند که گفت: شبهاى جمعه فاطمه اطهر را میدیدم تا طلوع صبح مشغول رکوع و سجود بود، میشنیدم که مادرم براى مؤمنین و مؤمنات دعا میکرد و نام ایشان را میبرد و مکررا براى آنان دعا میکرد. ولى براى خویشتن دعا نمیکرد.

من به مادرم میگفتم: پس چرا براى خود دعا نمیکنى همچنان که براى دیگران دعا میکنى!؟ گفت: اى پسر عزیزم، اول همسایه، سپس اهل خانه‏.[1]



[1] - مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى - نجفى، محمد جواد، زندگانى حضرت زهرا علیها السلام ( ترجمه جلد 43 بحار الأنوار) / ترجمه نجفى، 1جلد، اسلامیه - تهران، چاپ: اول، 1377 ش. ص100

  • seyed95 حیدری
  • ۰
  • ۰

رسیدیم به این سوال که چرا جان کندن اینقدر سخت است؟! آیا برای همه اینطور هست یا افراد فرق میکنند؟

امام صادق(ع) به یکی از اصحابش که از ایشان درخواست کرده بود مرگ را برایش توصیف کند، چنین فرمود: «مرگ برای مؤمن مانند بهترین بویی است که آن‌را استشمام می‌کند. به خاطر بوی خوشش به خواب می‌رود و همه سختی‌ها و دردها به پایان می‌رسد. اما برای کافر مانند نیش افعی و گزش عقرب یا شدیدتر از آن است. برای برخی از کافران و گناه‌کاران از بریده شدن با ارّه و تکه شدن با قیچی و برخورد سنگ به او و چرخاندن سنگ آسیاب بر حدقه چشم است. آن مؤمنى که به آسانى جان خود را تسلیم می‌کند علتش آن است که خداوند خواسته هرچه سریع‌تر او به پاداش آن عالم نائل شود، و آن مؤمنى که سکرات مرگ را با دشوارى پشت سر می‌گذارد، برای این است که گناهانى که در دنیا مرتکب شده جبران شود، تا پاک و پاکیزه وارد آن عالم شود، و بدون هیچ مانعى استحقاق پاداش ابدی را پیدا کند. و آن کافرى که به آسانى جان می‌دهد، این راحتی پاداش کارهاى خیرى است که در دنیا انجام داده تا وقتی که از دنیا می‌رود دیگر طلبی از خدا نداشته باشد و برایش کار نیکی باقى نماند مگر آنچه موجب عقاب است و جز گناهانش چیزی در نامه عملش وجود نداشته باشد. و آن کافرى که با سختى، سکرات‏ مرگ را می‌گذراند؛ از همان لحظه نخست، عذاب و شکنجه او شروع می‌شود، و چون خدا عادل است، به هیچ‌کس ستم نمی‌کند (حتی نسبت به کافران نیز عدالتش را اجرا می‌کند و حقی از آنها ضایع نمی‌کند).1
5. همچنین امام صادق(ع) در پاسخ به این سؤال که آیا شخص مؤمن در قبض روح مورد اکراه و اجبار قرار می‌گیرد، فرمود: «به خدا قسم نه؛ زیرا وقتی که ملک‌الموت نزد او می‌آید، دچار جزع و بی‌قراری می‌شود. در این حالت ملک‌الموت به او می‌گوید: جزع مکن. به خدا قسم من از پدر مهربان نسبت به تو دل‌سوزتر هستم. چشمانت را باز کن و نگاه کن. وقتی او چشمانش را باز می‌کند، پیامبر اسلام(ص) و حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و دیگرا امامان و حضرت زهرا(س) برای او متمثّل می‌شوند و او با دیدن این بزرگواران، خوشحال می‌شود».2
البته گاهی مؤمن دچار سکرات و دشواری‌های مرگ می‌شود که این مسائل، به نفع مؤمن است؛ چون کفاره گناهان او محسوب شده و او را پاک به درگاه خدا خواهد برد. از این‌رو؛ در روایات آمده است: «اگر مؤمن در حال قبض روح در آرامش و راحتی باشد، این به معنای ثواب زودهنگامی است که نصیبش شده است و اگر دچار سختی شود، این سختی، برای پاک شدن از گناه است تا به صورت پاک و پاکیزه منتقل به آخرت شده و مستحق دریافت ثواب خدا باشد و مانعی در این کار برایش ایجاد نشود».3

منابع:

1. شیخ صدوق، معانی الاخبار، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 287، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق.
2. فرات کوفی، ابوالقاسم، تفسیر فرات، ص 554، تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی، چاپ اول، 1410ق.
3. شیخ مفید، تصحیح اعتقادات الإمامیة، محقق و مصحح: درگاهی، حسین، کنگره شیخ مفید، ص 54، قم، چاپ دوم، 1414ق.
  • seyed95 حیدری
  • ۰
  • ۰

نحوه مردن و زنده شدن در قیامت چگونه است؟ آیا تا بحال تجربه ای شبیه مرگ و زندگی برای ما اتفاق افتاده تا بتوانیم این دو حقیقت را درک کنیم؟ اتفاقا همه ما این تجربه را داشتیم ولی به آن دقت نکردیم. در روایت حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: «کما تنامون تموتون‏ و کما تستیقظون تبعثون»[1]

ترجمه: همچنان که بخواب روید میمیرید، و همچنان که بیدار شوید در قیامت زنده شوید)

به همین راحتی!!!

پس چرا میگن جان کندن اینقدر سخته؟ انشاء الله در پستهای بعدی بررسی خواهیم کرد.



[1] - کلینى، محمد بن یعقوب - رسولى محلاتى، هاشم، الروضة من الکافی / ترجمه رسولى محلاتى، 2جلد، انتشارات علمیه اسلامیه - تهران، چاپ: اول، 1364 ش. ج1، ص128

  • seyed95 حیدری
  • ۰
  • ۰

یکی از منکرین معاد، برای مناظره نزد امام رضا(علیه السلام) آمد. گروهی در محضر آن حضرت بودند. پس از بحث و گفتگوی بسیار امام رضا(علیه السلام) به او فرمود:

شما معتقدید روز رستاخیزی در کار نیست و سرنوشت انسان با مرگ برای همیشه خاتمه یافته و نابود می شود و کیفر و پاداشی در رابطه با اعمال نیک و بد وجود ندارد. اگر حق با شما باشد ـ که چنین نیست ـ در این صورت ما و شما یکسان و برابریم؛ و نماز و روزه، عقیده و ایمان ما به ما ضرر و زیانی نمی رساند. ولی اگر حق با ما باشد ـ که چنین هست ـ در این صورت ما رستگار و سعادتمند می شویم؛ اما شما زیان کار شده، هلاک خواهید شد. آن مرد ملحد و منکر خدا پس از این گفت وگو مسلمان شد.(1)

بنابر این صرف احتمال وجود قیامت و معاد برای تجدید نظر در روش زندگی کفایت میکند، چرا که مومن و کافر از امکانات و لذات دنیا بهره مند هستند ولی انسان مومن اگر آخرتی باشد به سعادت رسیده ولی انسان کافر اگر آخرتی باشد نهایت ضرر و زیان نموده است.

منبع:

1. پاره ای از بهشت، محسن غفاری، ص317

  • seyed95 حیدری
  • ۰
  • ۰

حالا از کجا معلوم که قیامت و حساب و کتابی هست؟ آیا دلیل قانع کننده ای برای این مطلب دارید؟ اصلا کسی تا حالا برگشته از اون دنیا خبر بیاره که دنیای دیگری و بهشت و جهنمی هست؟!!

دلیلش را باید با عقل خود بسنجیم که آیا میشود خداوندی که همه کارهایش حکیمانه و هدفمند هست، این همه انسان و موجودات را خلق کند و بعد از یک مدت زندگی نابود شوند و از بین بروند و هیچ هدفی پشت پرده نباشد. خداوند در قران کریم به این مطلب اشاره کرده و فرموده:

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناکُمْ عَبَثاً وَأَنَّکُمْ إِلَیْنا لا تُرْجَعُون[1]

آیا گمان کردید که ما شما را بیهوده آفریده ایم واین که شما به سوى ما باز نمى گردید؟

سپس در آیه بعد خداوند را از هر گونه صفت نقص منزه دانسته مى فرماید:

فَتَعالَى اللّهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْکَریمِ.[2]

برتر است خدایى که فرمانرواى بر حق است و جز او خدایى نیست او پروردگار عرش زیبا است.

وَما خَلَقْنَا السَّماواتِ وَالأَرْضَ وَما بَیْنَهُما لاعِبینَ*ما خَلَقْناهُما إِلاّ بِالْحَقّ وَلکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لا یَعْلَمُونَ*إِنَّ یَوْمَ الْفَصْلِ مِیقاتُهُمْ أَجْمَعینَ.[3]

ما آسمان و زمین و آنچه را که در میان آنها است بازیگرانه وبى هدف خلق نکردیم، ما آنها را جز به حق (حکمت) نیافریدیم، هر چند اکثر آنان نمى دانند، محققاً روز قیامت وعده گاه همه آنان است.

بنابر این یک از دلایل معاد هدفمند بودن خلقت است  به طوریکه اگر قیامت و جاودانگی بعد از مرگ نباشد اساس خلقت بیهوده خواهد بود.

 

 



[1] - مؤمنون/115.

[2] - مؤمنون/116.

[3] - دخان/40 ـ 38.

  • seyed95 حیدری
  • ۰
  • ۰

اهمیت بحث معاد

اگر در قرآن بررسی کنیم میبینیم یک سوم آیات قرآن مربوط به معاد است و بعد از توحید مسئله ای به اهمیت مسأله معاد و اعتقاد به حیات بعد از مرگ، و حسابرسى اعمال بندگان و پاداش و کیفر و اجراى عدالت نیست. از طرفی بعضی مشکلات و ناهنجاریهای موجود در جامعه ریشه اش گاهی عدم شناخت صحیح خداوند و گاهی باور نداشتن مسئله معاد هست.

بنابر این لازم است با تامل و تدبر درآیات قرآن دیدگاه جامع به مسئله معاد پیدا کنیم تا اینکه احتمال چنین رخداد عظیمی را بدهیم و خود را برای آن آماده کنیم. چرا که اگر یک درصد هم احتمال بدهیم روز قیامت و حساب و کتابی هست 180 درجه زندگیمان تغییر خواهد کرد. از آیه شریفه‏ (وَ أَنِ اعْبُدُونِی هذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِیمٌ)[1] استفاده مى‏شود که جهان طبیعت سراى اقامت نیست چرا که راه را به کسى ارائه مى‏دهند که از گذرگاهى عبور کند و مقصدى در پیش دارد.[2]



[1] یس 61 

[2] دهقان، اکبر، هزار و یک نکته از قرآن کریم، 5جلد، مرکز فرهنگى درسهایی از قرآن - تهران - ایران، چاپ: 4.

ج1،ص91

  • seyed95 حیدری